På Gång.......

torsdag 18 maj 2017

Tankar om och kring Japanska tekniker.....



Ibland så kan jag sitta och tänka tillbaka på det som varit, låt oss kalla det sentimentalitet eller nostalgi och jag sitter och sömmar. I nästan 30 år drömde jag om Japan och hur dom åkerbrukare textilier och tänkte jag skulle åka dit och studera BoroBoro tekniken. Men jag valde Kina istället och då fick jag med mig Kinesiskt måleri. Men efter 30 år kommer jag till Japan och är med på kurs i just denna teknik och tänker så intressant det är att göra något som man inte lärt sig från grunden utan "fuskar" i och så mycket jag såg med egna ögon som jag inte tänkt på. Att behärska denna teknik är något mer än att bara sy eller tillverka, det är ett förhållningssätt, ett sätt som inkluderar så mycket mer. Jag var tagen av tekniken för 30 år sedan och fuskat mig igenom den och jag är tagen av tekniken idag också kanske än mer. Jag är så innerligt tacksam att vi maken och jag kom iväg och att jag fick möjlighet att lära mig mer. Det räcker inte med att på avstånd lära utan kunskap förvärvar vi genom åren och genom att vara på plats och ändå lär vi inte allt det behövs en hel livstid till detta.

Här är ett arbete på fotot som jag skall färdigställa nu efter många års projekterande och jag avslutar inlägget med följande tankar:

Det ljuder i huset en vanlig dag
en vävstols kraftiga dubbel slag
Jag sitter och tittar och lyssnar och tänker som så:
”det är buller men inte buller ändå”
Det är något ljust något vekt och tryggt
i allt som finns när tiderna flytt
Lugn ljuder i huset en vanlig dag
med mormor, mamma och jag

Det ljuder i huset en vanlig dag
en symaskins hastiga svissande slag
Jag sitter och tittar och lyssnar och tänker som så:
”det är buller men inte buller ändå!”
Det är något ljust och vemodigt tryggt
i det som tiden lämnat på flykt
Lugn ljuder i huset idag
med mamma, mormor och jag

Det ljuder i huset en vanlig dag
en ”sömmares” tysta broderande tag
Jag sitter och syr, lyssnar och tänker som så:
”det är inget buller, men buller ändå”
Det är något ljust, skrirt och tryggt
i släktens och tidens flykt
Med mormor, mamma och jag
Som möttes en vanlig dag

Inspiration av 2 stråfer från Nils Ferlin


Inga kommentarer: