På Gång.......

söndag 24 december 2017

En sköld (shield) ..........min första för många år sedan!


För många många år sedan gjorde jag min första sköld. Och jag har jag ett antal i min ägo. Det skall inte massproduceras utan göras med omsorg. Och de får ta tid. Egentligen hur lång tid som helst. Har gått och funderat på om jag skall ha en utställning med mina "sköldar".

En sköld är en form av skydd, eller skyddliknande pansar, och man skall bära sin sköld med värdighet säger sägnen. En sorts vapensköld som skall berika den som äger den. En sköld skall hålla mot hugg, slag, slagord och annat som kan komma i vår väg. Och det handlar lika mycket om att som sköldbärare vara en "god människa" och göra det bästa som går att göra av saker och ting. Om det är sådant som är mindre bra, ta bort det och använda skölden som en styrketanke.

Jag har funderat från och till under detta året att göra något med alla mina sköldar, kanske en utställning eller något annat. En sköld behöver inte vara som den jag beskriv i bild, men eftersom det är den första så ägnar jag den lite extra uppmärksamhet.

Projektet SKÖLDAR, har dessutom pågått i mitt liv hela tiden och snart, snart så kommer en presentation av dessa.

Det är mycket som läggs i en "års-sköld" som detta är och ibland är symbolerna tydliga och ibland mer subtila.

Önskar alla ett riktigt God Jul, och fina mellandagar och tid till eftertanke. Detta med eftertanke är viktigt att inte bara ta en idé och göra den till sin och sedan glömma av själva budskapet, eller meningen med vad som var eller är.

Var en sann vän mot dig själv och dina värderingar.


Inga kommentarer: